Alla inlägg den 7 april 2009

Av Mii - 7 april 2009 21:08


Se saker från olika perspektiv. Hela min utbildning går ut på att bli medveten. Analysera och reflektera. Men hur gör man när man är personligt inblandad? Inget alls. Helst. Är man mitt inne i det ser man det inte objektivt. Hur gärna man än vill intala sig det. Det är nummer ett på listan över krishanteringsplanen. Ta in någon utomstående. Men om man är utomstående men ändå nära? Ser saken ur ett annat perspektiv, vill hjälpa men inte bli inblandad. Hur gör man då? Svårt. Svårt. Svårt.

Idag har jag äntligen jobbat med uppsatsen; skrivit, mejlbombat och läst. I ett par timmar satt jag ute i solen, i trädgården. I Baden-Baden, med näsan i böckerna, vinden i håret och glass i munnen. Skönt. Skönt. Skönt

Av Mii - 7 april 2009 13:32


Annika Östberg kommer ”hem” till Sverige. Efter 28 år i fängelse blir hon släppt efter en dom för medhjälp till mord på en polis. Hon är född 1954, redan på det glada 60-talet flyttade hon med sin mamma till drömmarnas land. Det gick inte som det var tänkt. Men nu kommer hon ”hem”. Utifrån det jag vet om fallet tycker jag att hon gott och väl sonat sitt brott bakom lås och bom och hon är välkommen till Sverige. Men kan ändå inte låta bli att undra om Sverige hade varit hemma, om inte fängelsestraffet funnits… Att få ett tidsbegränsat straff borde självklart vara en mänsklig rättighet. Att åtminstone ha ett hopp, något att sträva efter. Att veta när man blir fri. För Östberg blir Sverige det hoppet och förhoppningsvis kommer hon släppas inom en mycket snar framtid.

För Dawit Isaak och hans familj är ovissheten större än något annat, han har varit fängslad i åtta år i Eritrea, åtta år är ingenting i jämförelse med Österberg kan tyckas, men mot Isaak finns det inte ens en brottsmisstanke formulerad. Inget åtal och ingen rättegång. För Isaak är Sverige hemma. I Sverige väntar hans familj, yngsta barnet har hunnit bli 10 år. För Isaak borde Sverige vara hoppet för att släppas ur sitt fängelse, men jag vet inte om det är så. Jag vet inte varför det tagit så lång tid. Och jag kan inte låta bli att fundera på om det finns en skillnad i att vara född i Sverige, men haft sitt liv utomlands och att vara född utomlands och ha sitt liv i Sverige, när man behöver hjälp…

Åsså funderar jag på hur det var för "greklands-Calle" både född och uppvuxen här...

Ovido - Quiz & Flashcards